De naam Elisabeth bijna 500 jaar met ouderenzorg verbonden

25 nov 2016

© William Hoogteyling

Even terug in de tijd… Anthonis van Lalaing en Vrouwe Elisabeth kochten in 1532 een stuk grond aan de Lange Havendijk. Daar werden twaalf “kleyne Huyskens” gebouwd, speciaal voor Culemborgers boven 45 jaar ‘vrij van schulden en goed katholiek’. Het stond bekend als het Elisabeth Gasthuis en later als het Oudemannen en –Vrouwenhuis. Deze huizen hebben er tot 1970 gestaan. Ondertussen was er aan de van Pallandtdreef een veel groter bejaardentehuis gebouwd, opnieuw naar haar genoemd, de Elisabethhof. De naam van Vrouwe Elisabeth is inmiddels al bijna 500 jaar met ouderenzorg in Culemborg verbonden. De nieuwe Elisabethhof, de kleinschalige woonvoorziening voor dementerende ouderen in de wijk Parijsch, heeft ook op de steun van de stichting mogen rekenen. Tevens schonk Stichting Elisabeth Weeshuis een fraai beeld van kunstenaar Rop Philippi dat op 26 november 2016 feestelijk werd onthuld door bewoonster Gerrie Streef-van Zanten (1926) .